ALUMNES
La majoria dels estudiants de la universitat de cappont de Lleida viuen amb
la família o en pisos compartits, però són molt pocs els que estudien i
treballen a l’hora, la major part estudia.
Aquests no reben cap tipus d’ajuda econòmica, o almenys per part de
l’Estat (només dues persones reben ajuda per part de les administracions
públiques), per la qual cosa tenen
moltes dificultats a l’hora de pagar les seves necessitats bàsiques i encara
més un habitatge digne. Molts dels estudiants que viuen amb la família poden
estalviar una mica, però no el suficient; setmanalment adquireixen pocs
ingressos econòmics.
Els participants troben els interessos dels habitatges i de les hipoteques
alts, i podria ser la raó per la que la majoria empatitza i respecta les idees
i organització del moviment okupa. Són estudiants que coneixen aquest moviment,
han sentit a parlar i alguns inclús participen en plataformes i grups dels
moviment, tot i que la majoria no hi col·labora. Tots els estudiants estan a
favor de les persones que okupen les cases i centren, tenen consciencia per el
que lluiten i reivindiquen, i també coneixen la ideologia del moviment; és fan
una idea molt aproximada del que representa les idees que impulsa el moviment
okupa.
Un estudiant ha escrit: “el moviment okupa no només depèn d’una sola idea,
sinó de moltes ideologies.” Molts dels alumnes participen en activitats i
manifestacions de caire antisistema i ocupa.
Podem dir que la majoria dels estudiants no viuen a barris que hi hagi
alguna casa ocupada o centre, però de totes maneres tots opinen que aquest
moviment no causa cap problema en els barris. La majoria dels participants
estan a favor de canviar el sistema de gestió de les administracions privades i
públiques que afecten a l’habitatge, com també estan a favor de que cap
institució privada formi i dugui a terme part de la gestió i distribució
econòmica dels pagament d’hipoteques i lloguers. Les propostes contra la gestió
actual del sistema d’habitatge són bàsicament: reduir els costos dels
habitatges, oferir un habitatge digne a totes les persones que no tenen tants
recursos econòmics i materials, facilitar l’accés a l’habitatge per a tothom,
donació d’habitatges a persones sense sostre, que siguin les institucions
públiques les encarregades de gestionar-ho, entre altres. Mostrem algunes de
les respostes al canvi de gestió del sistema d’habitatge:
- “Alquiler social, expropiación de viviendas vacías de las entidades financieras, multas a los propietarios de pisos vacíos, grabar duramente las segunda y terceras viviendas, control del precio de alquiler regulado por el estado haciendo de agencia inmobiliaria. Y podría seguir... Prohibición de los desahucios, garantizar vivienda digna según la renta y las necesidades de la persona.
- Habilitar els pisos buits al cap d'uns anys de falta d'ocupació, baixar els preus de les viviendes, habilitar els pisos per a famílies amb pocs recursos els pisos buits haurien de ser per a les persones que no es poden pagar un habitatge o no en tenen i que si no tenen ingressos suficients per pagar-lo que ho fessin amb un preu simbòlic.
- Que donin els pisos vuits a persones que no tenen sostre.
- Vivendes per tothom que no en tingui i preus reonables de lloguer ”.
OKUPES
Tal com hem pogut observar
durant els resultats del qüestionari, són molt els okupes que col·laboren en
diferents causes i plataformes que formen part d’aquest moviment. Les diferents
plataformes que hi participen i fan referència són: l’Ateneu l’Arrel
Llibertari, col·lectius feministes i en cases ocupades com “La Chispa”, la
Ràbia, etc.
Molts d’aquests jovent
okupes coneixen aquest moviment des de fa molts anys i encara hi segueixen
presents. La majoria han conegut aquest moviment per les amistats, família i
incús per la música.
No participen gaire en les
manifestacions que es duen a terme, però si que donen suport a tots aquells
moviments que lluiten contra l’estat i el sistema capitalista (administracions
públiques, privades, col·lectius formalitzats, etc.), i a vegades empatitzen
amb alguns col·lectius i participen en moviments (exemple 15M, les Marees,…).
On més intervenen són en les manifestacions en suport als presos polítics o
sobretot en manifestacions contra els desnonaments i desallotjaments (com per
exemple el desallotjament de la CSO la Ràbia, la Gàbia, el pati de les moreres,
etc.). Entre totes les respostes dels joves, ens donen a entendre que lluiten i
volen reivindicar diferents aspectes. Volen lluitar contra l’especulació, per
l’alliberament dels centres desocupats, per garantir un habitatge digne per a
totes les persones. I utilitzen l’acció de l’ocupació no com un objectiu, sinó
com un mitjà per a complir els seus objectius; i es on intervenen els diferents
ideals i col·lectius del mateix caire.
Pel que fa als seus valors
i ideals, lluiten per la llibertat absoluta, per la solidaritat, per una
autogestió dinàmica i assembleària encara que alguns d’ells manifesten que a
vegades costa posar-se d’acord, de aconseguir una assemblea unida o que hi hagi
més organització. Són les inquietuds, l’odi i ràbia (a l’Estat i als rics
manipuladors, polítics corruptes) ja que solen tenir problemes amb les
administracions públiques i amb els agents de seguretat; i és la felicitat el
que els impulsa a lluitar per les nostres llibertats i igualtats en la nostra
societat.
Les activitats que
realitzen són de caire social i cultural, com per exemple: activitats musicals,
reunions, xerrades, serveis de menjar i beure, botiga gratuïta (cadascú porta
alguna cosa que no utilitzi i la pot canviar per una altra), botiga gratuïta de
roba, tallers diversos, biblioteca, activitats esportives, etc.
Molts dels okupes estan
bastant informats d’altres col·lectius i la majoria en formen part. També
coneixen diferents cases desnonades i ocupades de Lleida. Molts dels enquestat,
a més, en senten exclosos de la societat.
La majoria creu que
existeix una precarietat laboral, desigualtat salarial, falta d’intervenció de
entitats col·laboratives sense ànim de lucre sobre les privades, i creuen que els
interessos i preus dels habitatges i hipoteques són alts.
Finalment, creuen que hi
falta més consciencia social, cohesió social, participació, compromís social i
col·laboratiu, i que es necessitat millorar l’organització social. Existeixen
una manca de recursos materials i econòmics
CONCLUSIONS GENERALS
La visió de la societat i del sistema entre alumnes i universitaris no son
molt diferents:
El moviments okupa lluita contra el sistema de gestió dels habitatges per
mitjà de l’ocupació. L’ocupació de cases
i centres els hi permet viure i/o realitzar activitats socioculturals
educatives per a tothom que hi vulgui participar. Amb l’alliberament de centres
desocupats impulsen altres formes d’aprenentatge i d’organitzar-se alternativa
de la cultura occidental. Els valors
d’aquest col·lectiu bàsicament el respecte, solidaritat, compartir, ajudar...
l’esforç, el treball, la convivència com una forma d’organització col·lectiva i
dinàmica. Els seus instruments són més ideològics, i amb les diverses activitats
i accions que realitzen intenten promoure consciència social, compromís,
cohesió social.
Sempre ha estat un col·lectiu amb problemes jurídics i penals, però els
ocupes mai han fet ús de la violència en els diverses confrontacions pels
desallotjament que van esdevindré anys anteriors. Moltes vegades participen amb
altres col·lectius i manifestacions de caire alternatiu i social. Aquests
sempre lluitaran contra qualsevol tipus d’autoritat, contra l’Estat, la
privacitat, la religió. De la mateixa manera que els estudiant d’universitat de
Lleida, troben el sistema d’organització d’habitatges “ mal gestionat, contra
les institucions financeres que controlen la gestió d’hipoteques, crèdits,
alguns tipus de lloguers dels habitatges. Tenen en comú que la majoria no
arriben a final de mes i tenen moltes dificultats al mantenir un habitatge. Tant
els ocupes com els estudiants tenen pocs recursos econòmics i materials per
cobrir les seves necessitats i per poder mantenir un habitatge digne.
Pel que fa als estudiants de la universitat de Lleida son alumnes que viuen
amb els pares o comparteixen pis, la qual cap d’ells ocupa, però en canvi han
escoltat a parlar d’aquest moviment, i a més coneixen quins són els seus
objectius i per que lluiten. Molts dels estudiants coneixen els problemes
socials i d’habitatge, molts d’ells no poden mantenir una habitatge,
adquireixen pocs ingressos econòmics tot hi que alguns estalvien. Tot hi que
els estudiants no participin en l’ocupació d’habitatge comparteixen i
empatitzen amb el col·lectiu i altres plataformes i col·lectius del mateix
caire. Accepten i respecten als ocupes tot hi que alguns no vulguin empatitzar.
També s’ha de dir que molts dels estudiants desconeixen si al seu barri existeix
alguna casa ocupada, la qual molts dels estudiants viuen fora de l’entorn del
moviment i no poden experimenta de primera mà la vivència a una ocupa o centre
ocupat.
Tot hi així els estudiants coincideixen molt amb els ocupes a l’hora de
creure que l’Estat no dóna suficients recursos materials i econòmics als mes necessitats,
que són les ONG i associacions les que ajuden realment a les persones que més
ho necessiten, de la mateixa manera que les
institucions publiques, que són les que haurien d’ajudar a la
ciutadania, a les persones sense llar o amb dificultats, no ho fan. Lluiten per
a la igualtat d’oportunitat a un habitatge digne per a
tothom. És una minoria d’estudiants que creuen que l’actual sistema funciona bé
o simplement desconeixen aquest funcionament.
Les activitats dels estudiants i ocupes front al sistema capitalista són
diverses, com heu pogut veure en les enquestes i en el blog.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada